5. Plac Centralny i Aleja Róż
(I odcinek Al. Róż, część tzw. osi śródmiejskiej)  
Projekt: |
1951-1952 – Pl. Centralny, |
|
1950-1951 – Al. Róż |
Realizacja: |
1952-1956 – Pl. Centralny |
|
1951-195? – Al. Róż |
Autor: |
Janusz Ingarden – główny projektant, Marta Ingarden |
Wnętrza: |
Marian Sigmund – główny projektant oraz zespół projektowy wnętrz Nowej Huty |
Plac Centralny ukształtowany jest w formie pięcioboku, wraz z trzema promienistymi arteriami komunikacyjnymi – osiami kompozycyjnymi. Monumentalne budynki z arkadowymi podcieniami i sklepami w parterach oraz oknami porte-fenetre w piano-nobile tworzą „parawanową” obudowę placu. Kompozycja osiedli Centrum A-D charakteryzuje się czytelnym układem ulic, placów, przestrzeni publicznych i zieleni. Układ urbanistyczny i zabudowa są historyzujące i łączą w przetransponowany sposób wątki polskie oraz zachodnioeuropejskie. Jest to jedna z najlepszych socrealistycznych realizacji w Polsce, przypominająca nieco duchem warszawski MDM. Charakterystyczne są monumentalne wejścia-bramy, w manierze łuku triumfalnego, prowadzące do czterech pasaży znajdujących się w narożnikach placu Alei Róż. Wnętrza użytkowe projektowane były indywidualnie, w ramach poszczególnych zespołów projektowo-zadaniowych. |
|